Kirjoittaja gidi » 11.07.2010 06:32
Useammalle eri nimimerkillä kirjoittaneelle.
Palotarus 2010 palokuntanuortenleiri oli luonteeltaan 0 toleranssin leiri. Tässä tapauksessa se tarkoitti sitä että leirin järjestä eli SPEK toimi kaikissa leirinvalmistelu kuin leirin aikaisissakin toimissa tukien tätä tavoitetta. Näin leirin jälkeen minun on helppo sanoa että olen ylpeä siitä miten siinä onnistuimme.
En edes yritä väittää etteikö joku olisi leirille sitä olustaan tuonut, mutta se miten se näkyi päivittäisessä toiminnassa oli nolla luokkaa.Olen koko leirin rakentamisen aikana korostanut yksilön vastuuta omissa toimissaan, se kuitenkin on se jolla 0 toleranssi saadaan aikaan.
Lasten turvallisuus pyritään kaikissa tilanteissa takaamaan, niin tässäkin valitettavassa ilotulite onnettomuudessa, varo etäisyydet oli tarkoin mitattu tulitteet oikeoppisesti asennettu ja ampujat kokeneita. Kuitenkin jokin hommassa petti .
Syitä joita nyt tutkitaan voi olla useita mutta ne selvitetään mikä on niin minun kuin myös koko leirin johdon tahto. Asioiden tultua valmiiksi siitä tiedoitetaan välittömästi.
Alkoholilla ei ollut tapahtuman kanssa mitään tekemistä, kaikki ampujat puhallutettiin leirin turvallisuus organisaation toimesta välittömästi tapahtuman jälkeen, tulos kaikilla puhdas 0.
Olen ylpeä turvallisuus organisaationtoiminnasta se oli nopeaa ja ammattimaista, alle puolentoista tunnin kaikki asiaan osallistuneet olivat saaneet kontaktin hoitavaan lääkäriin ja olivat valmiita palaamaan teltoilleen, myös henkistä tukea pystyttiin järjestämään.
Onnettomuudesta tiedoitettiin lähes välittömästi ja oikeilla tapahtuma tiedoilla.
Yhteen vetona kaikesta, nuori on leirillä se tärkein hänen turvallisuutensa on meille järjestäjille kunnia asia josta pidetään kiinni niin nyt kuin tulevaisuudessa.
Toivon tapaavani nämäkin nuoret myös seuraavalla leirillä, jolloin itse olen joissain muissa tehtävissä mutta varmasti mukana.
yt Risto
leirin johtaja
projektipäällikkö